سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تصویر




تاریخ : شنبه 94/10/5 | 1:58 عصر | نویسنده : mohammad hossein zare | نظر

شعر

تمام راه ظهور تو با گنه بستم
دروغ گفته ام آقا که منتظر هستم

کسی به فکر شما نیست راست می گویم
دعا برای تو بازیست راست می گویم

اگرچه شهر برای شما چراغان است
برای کشتن تو نیزه هم فراوان است

من از سرودن شعر ظهور می ترسم
دوباره بیعت و بعدش عبور می ترسم

من از سیاهی شب های تار می گویم
من از خزان شدن این بهار می گویم

درون سینه ما عشق یخ زده آقا
ت تمام مزرعه هامان ملخ زده آقا

کسی که با تو بماند به جانت آقا نیست
ب برای آمدن این جمعه هم مهیّا نیست




تاریخ : جمعه 94/10/4 | 4:53 عصر | نویسنده : mohammad hossein zare | نظر

خبر

درمراسم سالگرد ارتحال آیت‌الله العظمی بهاءالدینی مطرح شد:
مراسم نوزدهمین سالگرد ارتحال آیت الله العظمی بها الدینی با حضور علما، نمایندگان بیوت مراجع تقلید، آیات حسینی بوشهری مدیر حوزه های علمیه، غروی ف امینی، اساتید حوزه، طلاب، مسئولین استانی و مردم دین‌پرور قم در مسجد اعظم برگزار شد.
 این مراسم که پنج شنبه شب برگزار گردید، حجت الاسلام والمسلمین کاظم صدیقی در ارتباط با تقدم سمع و سعه‌صدر گفت: اینکه علما و پاکان روزگاری در چنین محافلی می‌نشینند و اجازه می دهند طلبه‌ای در مقابل آن‌ها صحبت کند، نشانه‌ی سعه ی صدر آن‌هاست.
امام‌جمعه موقت تهران اظهار داشت: خداوند به ‌تمامی انبیا دستور می‌دهد، ابتدا خود را ادب کن و بعد به آموزش دیگران بپرداز و ازاین‌رو وجود مقدس پیامبر اکرم(ص) ادیب الله بود و ازاین‌رو هرچه را به دیگران از نیکی‌ها آموزش داد که قبل از آن در وجود خودش بود.
وی افزود: علمی که برای حوزه‌های علمیه سودمند است نور حاصل از تقواست که خود منبع نور است و همچنین زیر پرچم نظام الهی بودن است.
حجت الاسلام والمسلمین صدیقی با تأکید بر اینکه انسان نباید خودمحور باشد گفت: شیطان شش هزار سال عبادت کرد و درنهایت حاضر نشد زیر پرچم الهی قرار گیرد، زیرا خودمحور بود و خطر بزرگ برای ایمان انسان همین امر است.
امام جمعه موقت تهران  با اشاره به انسان‌سازی نور تقوای الهی تصریح کرد: علمای بزرگ قدیم هرچقدر هم که دارای فضل و بزرگی بودند، اگر عالمی فاضل‌تر از خود می‌دیدند درنهایت تواضع و خشوع با او برخورد می‌کردند و حب مقام نداشتند.
وی در ادامه گفت: پیامبر اکرم(ص) به حضرت جبرئیل(ع) می‌فرمود، مرا موعظه کن، زیرا موعظه شنیدن عبادت است و خود رسول‌الله(ص) به این عبادت می‌پرداختند و یکی از صفات پارسایان و متقین طبق خطبه همام امیرالمؤمنین(ع) پذیرفتن موعظه است.
حجت الاسلام والمسلمین صدیقی با بیان اینکه علم عالم موجب نورانیت اوست اظهار داشت: گاهی کسی با مال‌اندوزی و کسی با علم خود را به مردم جلوه می‌دهد و فخرفروشی می‌کند و چنین کسانی همچون قارون و بلعم باعورا هستند و همه  در یک راستا قراردارند.
مدیر حوزه علمیه امام خمینی(ره) تصریح کرد: کسی که در حوزه علمیه درس می‌خواند باید نور فردی داشته باشد و این نور به او کمک کند که در راه اسلام حرکت کند و نه اینکه مانع حرکت انقلاب شود، که این علم تنها تاریکی برای اوست.
وی افزود: علم و ایمان انسان را آرام می‌کند و در هر مشکلی به او کمک می‌کند که در هر شرایطی آرامش خود را حفظ کند و آیت‌الله بهاءالدینی این‌چنین بود و درزمانی که توانایی حرکت نداشتند همان روحیه‌ آرامی را داشتند که در سایر مواقع در ایشان بود.
حجت الاسلام والمسلمین صدیقی تأکید کرد: برای اینکه امام زمان(عج) با ما ملاقات کند نیاز نیست که چله‌نشینی کنیم و سراغ علوم غریبه برویم، بلکه اگر مراقب اعمال خود باشیم امام خود نزد ما می‌آید زیرا ایشان همچون پدری هستند که در هر شرایطی به فرزند خود سرمی زند.
عضو شورای حوزه علمیه استان تهران با اشاره به حدیثی از امام صادق(ع) گفت: امام می‌فرمایند اگر تقوا داشتید بارتان را روی دوش درندگان می‌گذاشتید و حال که می‌اندیشیم می‌بینیم چه حیوانی درنده‌تر از نفس بر ماست؟
وی در ادامه گفت: در حال حاضر آن چیزی که پرخطر است،  فراموش کردن هدف و خون شهدا و پرچم ولایت‌فقیه که ستون انقلاب و باعث عزت اسلام شده است می باشد.
حجت الاسلام والمسلمین صدیقی با اشاره به حادثه منا اظهار داشت: بیان مقام معظم رهبری در این حادثه باعث شد که کشور عربستان اجازه ورود وزیر ایران را به کشور خود بدهد و جنازه‌ها را پس دادند، ولی برخی هنوز متوجه این عظمت نشدند و با ولایت‌فقیه مخالف هستند.
منبع: حوزه



تاریخ : جمعه 94/10/4 | 4:34 عصر | نویسنده : mohammad hossein zare | نظر

حدیث

اِنَّ جَبْرئیل أَتانى بِمرْآةٍ فى وَسَطِها کالنّکَتةِ السَّوداء ، فَقُلْتُ لَهُ: یا جَبرئیلُ ما هذِهِ؟ قال: هذِهِ الجمعَةُ، قال: قُلْتُ  وَ ما الجُمُعَةُ؟ قالَ: لَکُمْ فیها خَیرٌ کثیرٌ ، قال: قُلْتُ و ما الخَیرُ الکثیرُ؟ قال: تکونَ لَکَ عیِداً و لِاُمَتِّکَ مِن بَعدکَ الى یَوم القیامةِ...

«مستدرک الوسائل، ج6، ص58»
 جابر  از امام محمد باقر علیه‌السلام نقل کرده است که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود:
به راستى جبرئیل آیینه‌اى برایم آورد که در وسط آن نقطه سیاهى بود. پس گفتم: اى جبرئیل! این چیست؟
گفت: این جمعه است. گفتم: جمعه چیست؟ گفت: براى شما در آن خیر و برکت فراوان است. گفتم:
خیر فراوان چیست؟ فرمود: روز جمعه عید براى تو و امتت تا روز قیامت خواهد بود...».



تاریخ : جمعه 94/10/4 | 4:6 عصر | نویسنده : mohammad hossein zare | نظر

حدیث

امام باقر علیه‏ السلام :

اَلْخَیْرُ وَ الشَّرُّ یُضاعَفُ یَوْمَ الْجُمُعَةِ؛

خوبى و بدى در روز جمعه چند برابر (حساب) مى‏شود.

(ثواب الاعمال، ص143)




تاریخ : جمعه 94/10/4 | 4:4 عصر | نویسنده : mohammad hossein zare | نظر

فضیلت حفظ قران

فضیلت حفظ قرآن کریم

برای پی بردن به فضیلت و اهمیت حفظ قرآن کافی است اندکی در احادیث رسیده از پیامبر (صلی الله علیه و آله) و ائمه اطهار (علیهم السلام) در اینباره و نیز در سیره عملی ایشان در تعامل با قرآن و اهل آن دقت کنیم. به طور کلی قرآن کریم در نگاه آن بزرگواران از جایگاهی رفیع و منزلتی ویژه برخوردار است و بالتبع مسائل مربوط به آن، از جمله «تلاوت و قرائت، تدبر و عمل به فرامین آن و آموختن و آموزاندن آن» و نیز «حفظ قرآن و در سینه داشتن آن»، مورد سفارش ایشان قرار گرفته است.

به چند نمونه از احادیث مرتبط با حفظ قرآن توجه کنید:

قال رسول الله (صلی الله علیه و آله): «حَمَلَةُ القُرْآنِ هُمُ المَحْفُوفونَ بِرَحمَةِ اللهِ، المُلَبِّسونَ نُورَ اللهِ، المُعَلِّمونَ کَلامَ اللهِ. مَنْ عاداهُم فَقَدْ عادَی اللهَ و مَنْ والاهُم فَقَدْ والَی اللهَ.»:[1] حافظان قرآن مشمول رحمت خدا، در برکنندگان نور خدا و آموزگاران کلام خدایند. کسی که با آنان دوستی نماید با خدا دوستی نموده و کسی که با آنان دشمنی کند خدا را دشمن داشته است.


قال رسول الله (صلی الله علیه و آله): «إنَّ اَکْرَمَ العِبادِ إلَی اللهِ بَعْدَ الاَنبیاءِ العُلَماءُ ثُمّ حَمَلَةُ القُرآن. یَخْرُجونَ مِن الدُّنیا کَما یَخْرُجُ الاَنبیاء وَ یَحْشُرونَ مِنْ قُبُورِهِم مَعَ الاَنبیاءِ و یَمُرُّونَ عَلی الصِّراط مَعَ الاَنبیاءِ و یَأخُذونَ ثوابَ الاَنبیاء. فَطوبی لِطالب العِلْمِ و حامِلِ القرآنِ ممّا لَهُم عِندَ اللهِ مِن الکرامَةِ وَ الشَّرَفِ.» [2]: گرامی*ترین بندگان بعد از انبیاء علما و سپس حافظان قرآن هستند. مانند انبیاء از دنیا می*روند، همراه انبیاء از قبرهایشان خارج می*شوند، به همراه انبیاء از صراط می*گذرند و ثواب انبیاء را می*برند. پس خوشا به حال پوینده راه علم و حافظ قرآن، به سبب کرامت و شرافتی که نزد خدا دارند.


قال رسول الله (صلی الله علیه و آله): «مَنْ اَعْطاهُ اللهُ حِفْظَ کِتابِهِ فَظَنَّ اَنَّ أحَداً اُعْطِیَ أفْضَلَ مِمَّا اُعْطِیَ فَقَدْ غَمَطَ أفْضَلَ النِّعمَةِ.»: [3] هر کس که خداوند حفظ کتابش را به او ببخشد و گمان برد به کسی چیزی بهتر از او داده شده، بافضیلت*ترین نعمت را کوچک شمرده است.


قال رسول الله (صلی الله علیه و آله): «أغْنَی النَّاسِ حَمَلَةُ القُرآنِ؛ مَنْ جَعَلَهُ اللهُ تَعالی فی جوْفِهِ.»: [4] بی*نیازترین مردم حافظان قرآن هستند؛ همان کسانی که خداوند متعال قرآن را در وجودشان جای داده است.


5ـ* قال رسول الله (صلی الله علیه و آله): «إذا ماتَ حامِلُ القُرآنِ أوحَی اللهُ إلَی الأرضِ أَن لا تَأکُلی لَحْمَهُ. قالَتْ: إلهی کَیفَ آکُلُ لَحْمَهُ و کَلامُکَ فی جَوْفِه.»: [5] هنگامی که حافظ قرآن از دنیا می*رود خدای تبارک و تعالی به زمین وحی می*کند که «گوشت بدن او را نخور.» زمین می*گوید: «پروردگارا، چگونه گوشت او را بخورم در حالی که کلام تو (قرآن) در قلب اوست.»


قال رسول الله (صلی الله علیه و آله): «لِحاملِ القُرآنِ إذا عَمِلَ بِهِ فَأحَلَّ حَلالَهُ و حَرَّمَ حَرامَهُ شَفْعٌ فی عَشْرَةِ أهْلِ بَیْتِهِ یَوْمَ الْقِیامَةِ کُلُّهُم قَدْ وَجَبَتْ لَهٌ النّارُ.»:[6] حافظ عامل به قرآن که حلال آن را حلال و حرام آن را حرام می*شمارد فردای قیامت در مورد 10 نفر از بستگانش ـ که همگی آنها اهل آتشند ـ حق شفاعت دارد.


قال علی (علیه السلام): « اِقرَؤُوا القرآنَ و اسْتَظْهِرُوهُ فإنّ اللّهَ تَعالى لا یُعَذِّبُ قلباً وَعَى القرآنَ. »:[7] قـرآن را تـلاوت کـنـیـد و آن را به خاطر سپارید، زیرا خداوند متعال دلى را که قرآن را در خود دارد عذاب نمى*کند.


قال رسول الله (صلی الله علیه و آله): « إنّ الّذى لیسَ فى جَوْفِهِ شیىءٌ مِنَ القرآنِ کَالبیتِ الخرابِ. » : [8] کسى که در درونش چیزى از قرآن نیست، دلش مانند خانه ویران است.


قال رسول الله (صلی الله علیه و آله): « مَنْ قَرَأ القرآنَ عن حفظِهِ ثمّ ظَنَّ أنّ اللّهَ تَعالى لا یَغْفِرُهُ فَهو مِمّنِ اسْتَهْزَأ بآیاتِ اللّهِ. »:[9] کـسـى کـه قرآن را از حفظ بخواند و گمان کند خداى تعالى او را نمی*آمرزد، در شمار کسانى است که آیات الهى را به تمسخر گرفته*اند.


10ـ قال الامام الصادق (علیه السلام): «اَلْحافِظُ للْقرْآنِ الْعامِلُ بِه مَعَ السَّفَرةِ الْکِرامِ الْبَرَرَةِ.»: [10] حافظ قرآن که بدان عمل کند، در آخرت رفیق و همراه فرشتگان و سفیران الهی خواهد بود.


از بیانات نورانی معصومان در این باب

، می*توانیم به برخی از برکات حفظ قرآن پی ببریم؛ از جمله: «قرار گرفتن در پناه رحمت الهی، محشور شدن با انبیاء و همراهی با آنان، برخورداری از بالاترین ثروت فرهنگی (قرآن)، داشتن حق شفاعت در قیامت، ایمنی از عذاب آخرت، آبادانی دل و ...». البته چنانچه در متن شماری از احادیث تأکید شده، شرط این بهره*مندی آن است که حافظ قرآن در جهت عمل به احکام و فرامین آن حرکت کند و کلام وحی همواره نصب العین او باشد. بدیهی است که تنها بسنده کردن به خواندن ظاهری آیات، تمامی این برکات را به دنبال ندارد.

علاوه بر موارد فوق، برکات و فوائد مهم دیگری نیز در حفظ قرآن هست که از مهم*ترین آنها «انس با قرآن» است. حفظ قرآن را جامع*ترین راه برای انس با این کتاب مقدس دانسته*اند و به راستی هم چنین است؛ زیرا حافظ قرآن، به بهانه ورود به این وادی مبارک و به سبب آنکه بی*توجهی به آیات و فراموش کردن آنها پسندیده نیست و نوعی بی*احترامی به کتاب وحی تلقی می*شود، باید تا پایان عمر به تلاوت قرآن و محفوظات خود پایبند باشد و همین نکته و خواندن مکرر آیات موجبات مؤانست و رفاقت او را با قرآن فراهم می*کند.

آنچه گفتیم گوشه*ای از برکات و فوائد حفظ قرآن کریم بود و برکات فراوان دیگری نیز هست که مجال پرداختن به آنها در این مختصر فراهم نیست. اما آنچه گفتیم و نگفتیم تنها به منزله توصیف منظره*ای نیکو و دلکش است و شرط بهره*مندی کامل از این تصویر زیبا آن است که آستین همت را بالا بزنید و با توکل بر خدا و توسل به ذوات مقدس معصومان (علیهم السلام) «حفظ قرآن» را آغاز کنید.






تاریخ : جمعه 94/10/4 | 11:13 صبح | نویسنده : mohammad hossein zare | نظر

سخن ناب




تاریخ : پنج شنبه 94/10/3 | 11:42 صبح | نویسنده : mohammad hossein zare | نظر

حکمت 359 نهج البلاغه

                                                            راه خودسازی

اى مردم ، متاع این جهانى همانند گیاهى است خشک و بیمارى انگیز. پس ، از چراگاهى دورى گزینید که رخت بر بستن از آن خوشتر است از قرار گرفتن در آن و به اندک روزى آن خرسند شدن ، بهتر است از ثروت آن . آنکه مال فراوان اندوخته ، محکوم به فقر است و هر که از آن بى نیازى جسته به آسودگى رسیده . کسى را که به زیورها و آرایه هایش فریفته شود، نابینایى در پى است . هر که دوستیش را شعار خود سازد، دل خود را از اندوه پر ساخته و این اندوه در اعماق قلبش بماند، اندوهى بر او چیره شود و به خود مشغولش دارد و اندوهى محزونش نماید و همچنان ، با او در ستیز و کشاکش بود تا راه نفسش بسته آید و او را در گورستانى افکنند، در حالى که ، شاهرگ حیاتش بریده شده است . گرفتن جانش بر خداوند آسان بود و به گورستان بردنش براى یارانش سهل . مؤ من دنیا را به دیده عبرت مى نگرد، و به هر چه روزى روزانه اوست ، خرسند است و با خشم و کینه ، سخن دنیا را مى شنود، اگر گویند که توانگر شد، بى درنگ ، بانگ برآید که تهى دست گردید و اگر به زندگیش ‍ شادمان شوند باید به سوگ مردنش نشست . چنین است حال آدمى در این جهان و حال آنکه ، روزى که در آن نومید شوند هنوز در نرسیده است .

نهج البلاغه حکمت 359




تاریخ : پنج شنبه 94/10/3 | 11:23 صبح | نویسنده : mohammad hossein zare | نظر

حدیث

وَالّذى نَفسى بِیَدِهِ لاتَدخُلُوا الجَنَّةَ حَتّى تُؤمِنوا وَ لا تُؤمِنوا حَتّى تَحابّوا أولا أدُلُّـکُم عَلى شَئىٍ اِذا فَعَلتُموهُ تَحابَبتُم؟ اَفشُوا السَّلامَ بَینَـکُم؛

به خدایى که جانم در اختیار اوست، وارد بهشت نمى شوید مگر مؤمن شوید و مؤمن نمى شوید، مگر این که یکدیگر را دوست بدارید. آیا مى خواهید شما را به چیزى راهنمایى کنم که با انجام آن، یکدیگر را دوست بدارید؟ سلام کردن بین یکدیگر را رواج دهید.

مشکاة الانوار فی غرر الاخبار، ص 123




تاریخ : سه شنبه 94/10/1 | 12:16 عصر | نویسنده : mohammad hossein zare | نظر

علائم اعتیاد به اینترنت را بشناسید

علائم اعتیاد به اینترنت را بشناسید

یکی از مسائلی که امروز در زندگی افراد نقش پررنگی پیدا کرده است، استفاده از فضای مجازی و اینترنت است که این روزها نوجوانان و جوانان بیشتر درگیر این مقوله هستند.
به گزارش فرهنگ نیوز ، یکی از مسائلی که امروز در زندگی افراد نقش پررنگی پیدا کرده است، استفاده از فضای مجازی و اینترنت است که این روزها نوجوانان و جوانان بیشتر درگیر این مقوله هستند. اعتیاد اینترنتی هم‌اکنون برای برخی افراد جایگزین ارتباطات اجتماعی شده است و این روند به شکل‌گیری اختلال شخصیت فرد منجر می‌شود.

اعتیاد اینترنتی نوعی وابستگی جسمانی و روانی در فرد ایجاد می‌کند و وی نمی‌تواند برای ساعات طولانی از فضای مجازی دور باشد و اگر هم چنین موقعیتی پیش آید، از لحاظ روانی احساس کمبود می‌کند و آستانه تحمل‌اش پایین می‌آید.

افرادی که دچار اعتیاد اینترنتی هستند سبک زندگی متفاوتی پیدا می‌کنند. فعالیت بدنی آنها کاهش پیدا می‌کند و نسبت به سلامت فردی خود بی توجه می‌شوند و بشدت معاشرت آنها در زندگی روزمره تحت تاثیر قرار می‌گیرد و ساعت خواب نامنظم شده و زیاد بیدار می‌مانند و تحمل دسترسی نداشتن به فضاهای مجازی را ندارند.

اگر سه یا چهار نشانه از علائم زیر بیش از 9 ماه در فرد وجود داشته باشد او به اینترنت اعتیاد دارد:

از اینترنت، اغلب در دوره‌های زمانی طولانی‌تر از گذشته، استفاده می‌شود.

به‌دلیل استفاده از اینترنت، از فعالیت‌های مهم اجتماعی، شغلی یا تفریحی دست کشیده یا از آن کاسته می‌شود.

فرد به‌دلیل استفاده مفرط از اینترنت، خطر فقدان روابط مهم، شغل و فرصت‌های آموزشی و شغلی را می‌پذیرد.

افزایش تدریجی استفاده از اینترنت به منظور رسیدن به رضایت که در این شرایط با وجود صرف همان میزان وقت، میزان رضایت‌مندی فرد در مقایسه با روزهای قبل کمتر است و نیاز به زمان بیشتری دارد تا به همان درجه از رضایت قبلی برسد.

از اینترنت به منظور مخفی کردن بروز علائم روانشناختی ناشی از اعتیاد یا اجتناب از ظهور علائم گوشه‌گیری استفاده می‌شود.

حجم قابل توجهی از وقت، صرف فعالیت‌های مربوط به کاربری اینترنتی (برای مثال، کتاب‌های اینترنتی، جستجوی به‌روز رسانی‌های جدید وب، جستجوی فروشندگان اینترنتی و...) می‌شود.

برای این‌که نوجوان یا جوان را بخواهیم از این فضا دور کرده و درمان کنیم لازم است تا از روش‌های تغییر نگرش نیز بهره بگیریم و در سبک او تغییر ایجاد کنیم، باید فهرستی از فعالیت‌های جایگزین و لذت‌بخش و تفریحی برای فرد داشته باشیم زیرا فقط منع کردن از استفاده نمی‌تواند کمکی برای درمان باشد.

مهم‌ترین نکته درمانی این است که فرد متوجه گذر زمان نمی‌شود و برای مقابله با این موضوع در گام اول لازم است تا میزان استفاده از اینترنت به صورت ذکر میزان ساعت و زمان استفاده مشخص شود. همچنین باید از فرد مبتلا بخواهیم که هدف خود را از استفاده و حضور در فضای مجازی روی برگه‌ای ثبت کند.

آگاهانه ساعت استفاده از اینترنت را محدود کنید. از فرد بخواهید پس از هر 15 تا 20 دقیقه استفاده از فضای مجازی بلند شده و کمی راه برود و در برگه خود ثبت کنید که چند دقیقه مشغول فضای مجازی بوده است.

منبع: جام جم



تاریخ : جمعه 94/9/27 | 8:33 صبح | نویسنده : mohammad hossein zare | نظر

  • paper | کانون زبان انگلیسی | آریس دی ال